Podręcznik aktualizacji w terenie 1byone O00ql 0041 jest narzędziem, które pomaga użytkownikom w aktualizacji urządzeń 1byone. Podręcznik zawiera szczegółowe instrukcje i informacje na temat aktualizacji urządzeń, a także porady dotyczące wykonywania aktualizacji w terenie. Podręcznik zawiera również informacje na temat wymaganych narzędzi i materiałów, wskazówki dotyczące bezpiecznego wykonywania aktualizacji, kroki do wykonania i przestrzegania, a także informacje na temat czasu i zasobów wymaganych do wykonania aktualizacji. Podręcznik aktualizacji w terenie 1byone O00ql 0041 jest przydatnym narzędziem, które pomaga użytkownikom w aktualizacji ich urządzeń 1byone bezpiecznie i skutecznie.
Ostatnia aktualizacja: Podręcznik aktualizacji w terenie 1byone O00ql 0041
Przed skorzystaniem z jakiegoś urządzenia należy zapoznać się z jego instrukcją. Podobnie postępujemy w przypadku mapy. Aby się nią poprawnie posłużyć, musimy dowiedzieć się, jak ją prawidłowo odczytać. Źródło: Wydawnictwo Edukacyjne Wiking, licencja: CC BY 3. Już wiesz dlaczego przed podróżą lub wycieczką terenową trzeba przygotować odpowiednie wyposażenie; że podróżnicy posługują się mapą i kompasem. Nauczysz się orientować mapę względem punktów terenowych; korzystać z kompasu; wyznaczać trasę do celu; wymieniać kierunki świata.
Aby mapa lub plan spełniały swoje zadania, muszą być wykonane w taki sposób, aby każdy potrafił je właściwie odczytać. Dlatego właśnie zamieszcza się na nich wiele różnych oznaczeń – nazywamy je znakami kartograficznymiznakami kartograficznymi. Za ich pomocą na mapach i planach przedstawia się różne obiekty i zjawiska istniejące w rzeczywistości (np. położenie drogi) lub umowne, będące efektem różnego rodzaju ustaleń (np. granice państw). Znaczenie tych symboli zawsze opisane jest w legendzielegendzie.
Na mapach zaznacza się różne obiekty, mogą to być np. miejscowości, rzeki czy drogi. Umieszczenie określonych znaków kartograficznych zależy od przeznaczenia mapy, np. na mapie turystycznej zaznaczone są miejsca warte odwiedzenia, jak jaskinie, muzea czy rezerwaty przyrody
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY 3.
Znaki kartograficzne mogą przybierać różną formę w zależności od rodzaju i przeznaczenia mapy
Kompas magnetyczny to urządzenie wskazujące kierunki światakierunki świata. Może posłużyć nam, by poprawnie zorientować mapę. Co to znaczy? Wyobraźmy sobie, że stoimy na wzgórzu i rozglądamy się. Widzimy pola, odległe wioski, drogi i wiele innych obiektów. Jeśli chcemy odnaleźć swoje położenie na mapie, to musimy ją ustawić tak, żeby kierunki świata na mapie zgadzały się z kierunkami świata w terenie. W tym celu trzeba położyć kompas na mapie i poczekać, aż igła znieruchomieje. Jej czerwony koniec pokaże nam kierunek północny. Teraz ustawiamy mapę tak, by kierunek północny na niej zrównał się z kierunkiem północnym wskazywanym przez kompas. Kierunek północny na mapie najczęściej pokrywa się z górną krawędzią mapy, a jeśli jest inaczej, to na mapie umieszcza się różę wiatrówróżę wiatrówróża wiatrów. Orientować mapę można również bez pomocy kompasu, lecz z wykorzystaniem punktów terenowych. Za chwilę dowiesz się, jak używać tej metody.
Kompasy mają igłę magnetyczną zawieszoną ruchomo na osi, która po ustabilizowaniu ustawia się tak, że jej czerwony koniec wskazuje kierunek północny. Skróty kierunków: N – północ, E – wschód, S – południe, W – zachód
Róża wiatrów to tarcza z zaznaczonymi kierunkami świata. Symbole kierunków pomocniczych: NE – północny wschód, SE – południowy wschód, SW – południowy zachód, NW – północny zachód
Obserwacja 1
Odnalezienie na mapie miejsca, w którym jesteś i tego, do którego chcesz dotrzeć.
Co będzie potrzebne
mapa terenu albo miejscowości, gdzie odbywa się obserwacja.
Instrukcja
Odszukaj na mapie miejsce, w którym jesteś, i to do którego chcesz dotrzeć. Następnie zaznacz je ołówkiem.
Odszukaj w terenie kilka charakterystycznych punktów, które zaznaczone są na mapie w postaci znaków kartograficznych, np. kościół, szpital, szczyt góry, staw itp. Następnie określ ich wzajemne położenie na mapie i w terenie.
Obracaj mapą tak długo, aż kierunki punktów terenowych pokryją się z tymi na mapie. Po zorientowaniu mapy możesz udać się do wyznaczonego celu.
Podsumowanie
Za pomocą mapy można bez problemu określić swoje położenie w terenie – trzeba tylko umieć odczytywać znaki kartograficzne.
Źródło: Tomorrow Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.
Film dostępny pod adresem https://zpe. pl/a/DkBe32MrX
Źródło: Tomorrow Sp.
Film prezentuje orientowanie mapy w terenie. Demonstrator stoi na moście skąd ma widok na miasto, Stadion Narodowy, katedrę. Wyciąga z plecaka mapę okolicy Warszawy i rozkłada ją płasko na chodniku. Orientuje na mapie miejsce swojego położenia. Zaznacza na mapie ołówkiem dwa punkty: obecne położenie oraz Stadion Narodowy. Okno obrazu dzieli się na dwa: - w lewym widać mapę, z wykadrowaną częścią odpowiadającą widokowi w prawym oknie; - odpowiednio w prawym oknie widać zsynchronizowany i mocno powiększony obraz dalekiego krajobrazu odpowiadającego poszukiwanej treści. W pojedynczym oknie widać osobę demonstrującą manipulującego mapą.
Mapa i plan to przedmioty użyteczne w nawigacjinawigacji, czyli ustalaniu swojego położenia na Ziemi. Bardziej nowoczesną metodą pozwalającą nam określić lokalizację i pomagającą w poruszaniu się w terenie jest system GPSGPS. Odbiornik GPS (czyt. dżi‑pi‑es) komunikuje się z satelitami okrążającymi Ziemię i ustala swoje położenie. Jeżeli użytkownik przemieści się do nowego miejsca, urządzenie ponownie połączy się z satelitami. Odbiornik z ogromną dokładnością aktualizuje swoje położenie. W ten sposób kolejne pomiary dostarczają użytkownikowi informacji, w którą stronę i z jaką prędkością się przemieszcza.
System GPS wykorzystany w nawigacji samochodowej
Film dostępny pod adresem
System GPS wykorzystany w nawigacji samochodowej
Krótki film przedstawiający zasady działania systemu GPS, oraz w jaki sposób jest on wykorzystywany w nawigacji samochodowej.
Źródło: Tomorrow Sp.
Ciekawostka
Aby system GPS mógł działać, satelity muszą być wyposażone w zegary atomowe. Mierzą one czas z dokładnością aż do jednej dziesięciomiliardowej części sekundy. Te niezwykle precyzyjne urządzenia mają wielkość kostki do gry, a nawet ziarnka ryżu.
Najdokładniejszy zegar atomowy na świecie spóźnia się sekundę na miliardy lat
Wykorzystując mapę lub plan, można odnaleźć swoją pozycję w terenie i ustalić kierunek marszu.
Obiekty w terenie ukazane są na planach i mapach za pomocą znaków kartograficznych, których wyjaśnienie znajduje się w legendzie mapy.
Kompas jest urządzeniem wskazującym kierunki świata.
Praca domowa
Polecenie 1. 1
Wyobraź sobie, że znajdujesz się w mieście o gęstej zabudowie, gdzie budynki zasłaniają widok na charakterystyczne punkty. Pomyśl, w jaki sposób wskażesz swoje miejsce na mapie.
GPS
system nawigacji satelitarnej; skrót pochodzi od angielskiej nazwy systemu – Global Positioning System
kierunki świata
kierunki pozwalające orientować swoje położenie na Ziemi; kierunek północny wskazuje północny biegun geograficzny Ziemi, południowy wskazuje biegun południowy, kierunek wschodni znajduje się na prawo od północy, a zachodni na lewo od niej
legenda
opis dołączony do mapy, w którym znajduje się m. in. wyjaśnienie występujących na niej znaków
nawigacja
działanie mające na celu precyzyjne ustalanie położenia oraz wyznaczanie kierunku przemieszczania się; wykorzystywana jest m. przez załogi statków, maszyn latających oraz w kosmonautyce
róża wiatrów
graficzne przedstawienie kierunków świata na mapie lub kompasie
znaki kartograficzne
symbole, za pomocą których przedstawia się na mapie obiekty istniejące w rzeczywistości lub będące tylko efektem różnych ustaleń
Ćwiczenie 1
Wskaż zdania prawdziwe i fałszywe.
PrawdaFałsz |
Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.
Ćwiczenie 2
Uzupełnij zdania, wybierając właściwe odpowiedzi.
rysunków kartograficznych, na orientacji mapy, widziane z powierzchni ziemi, znaków mapowych i znaków planowych, znaków punktowych, liniowych i krzywych, widziane z góry przy zastosowaniu pomniejszenia, znaków punktowych, liniowych i powierzchniowych, znaków ortograficznych, znaków kompasowych, widziane z góry przy odpowiednim powiększeniu, w podpisie mapy, w legendzie mapy, na odwrocie mapy, znaków kartograficznych, znaków okrągłych i kwadratowych
Mapa ukazuje duże obszary................................................................................................... Różne obiekty są na niej zaznaczone za pomocą................................................................................................... Mają one postać................................................................................................... Ich znaczenie opisane jest...................................................................................................Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.
Ćwiczenie 3
Połącz termin z jego definicją.
symbole służące do przedstawiania na mapach obiektów istniejących w rzeczywistości, odwzorowanie niewielkiego fragmentu powierzchni Ziemi widzianego z góry, opis mapy zawierający informacje na jej temat oraz objaśnienia znaczenia znaków kartograficznych, urządzenie służące do wyznaczania kierunków świataŹródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.
Liczba wyników dla zapytania 'klasa 4 dział 6 orientujemy się w terenie': 10000+
Zamach majowy- testSortowanie według grup
Klasa 7Historia Historia klasa 7Historia klasa 7 dział 6 test
PrzymiotnikiZnajdź parę
Klasa 4Angielskisteps plus klasa 4 unit 6
Historia dział 2 klasa 6Brakujące słowo
Klasa 6dział 2histaHistoria i społeczeństwokartkówkaklasa 6PolskaPolskiReligiasprawdzian
Bitwa pod Grunwaldem
Nudzącym się w życiuKlasa 4Klasa 5Klasa 6OrtografiaPisowniastudia kulturoweSztukawiedza o społeczeństwieWOS
ActivitiesPołącz w pary
Brainy klasa 4THINGS
Kozak elementy ubioruRysunek z opisami
dla każdegoKlasa 3Klasa 7Dział trzecikozacyW obronie granic Rzeczypospolitej
Warszawa, dnia 31 maja 2022 r.
Podręczniki do nauczania religii
obowiązujące na terenie Diecezji Warszawsko-Praskiej
W przedszkolach i szkołach znajdujących się na terenie Diecezji Warszawsko-Praskiej w roku szkolnym 2022/2023 należy korzystać wyłącznie z podręczników wymienionych poniżej:
PRZEDSZKOLE | Numer, tytuł, autor programu Podręczniki Numer programu: AZ-0-01/10 z 9 VI 2010 Tytuł programu: Kochamy dobrego Boga Autor programu: KWK KEP Grupa trzylatków Numer podręcznika: AZ-01-01/10-KI-1/15 red. : J. Czerkawski, Tytuł podręcznika: Radosne dzieci Boże, Wydawnictwo: Jedność, Kielce Dopuszczony: do 31 VIII 2024 Grupa czterolatków Numer podręcznika: AZ-02-01/10-KI-3/16 red. : D. Kurpiński, J. Snopek, Tytuł podręcznika: Świat dziecka Bożego, Wydawnictwo: Jedność, Kielce Numer programu: AZ-0-03/20 z 24 VII 2020 Tytuł programu: Kochani przez Boga Autor programu: p. dr Aneta Rayzacher-Majewska NOWOŚĆ - Zalecane!!! Grupa pięciolatków Numer podręcznika: AZ-03-03/20-WA-4/20 red. : A. Rayzacher-Majewska i inni Tytuł podręcznika: Jesteśmy dziećmi Bożymi, Wydawnictwo: Wydawnictwo Katechetyczne, Warszawa-Olsztyn Dopuszczony: bez ograniczeń Numer podręcznika: AZ-03-01/10-KI-2/15 red. Snopek, D. Kurpiński, Tytuł podręcznika: Spotkania dzieci Bożych, Zalecane!!! Grupa sześciolatków Numer podręcznika: AZ-03-03/20-WA-5/20 red. : B. Śmigiera, A. Rayzacher-Majewska i inni,, Tytuł podręcznika: Z Panem Jezusem, Wydawnictwo: Wydawnictwo Katechetyczne, Warszawa-Olsztyn Numer programu: AZ-0-04/3 z 26 III 2004 Tytuł programu: W radości dzieci Bożych, Autor programu: opr. T. Śmiech Klasa 0 (sześciolatki) Numer podręcznika: AZ-03-04/3-1 red. : D. Kurpiński, E. Osewska, J. Snopek, J. Stala, Tytuł podręcznika: Kocham dobrego Boga, Wydawnictwo: Jedność, Kielce, |
KLASY I-IV SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Numer programu: AZ-1-01/18 z 19 IX 2018
Tytuł programu: Zaproszeni na ucztę z Jezusem
Klasa I:
Numer podręcznika: AZ-11-01/18-WA-1/20
red. : A. Frączak, R. Szewczyk, Małgorzata Korzeniewska, ks. Jan Staruchowicz
Tytuł podręcznika: W imię Ojca, i Syna, i Ducha Świętego,
Wydawnictwo Katechetyczne, Warszawa,
Klasa II:
Numer podręcznika: AZ-12-01/18-WA-11/21
red. Szewczyk, M. Korzeniewska, M. Przelaskowski
Tytuł podręcznika: To jest mój Syn umiłowany,
Klasa III:
Numer podręcznika: będzie podany w późniejszym terminie
Tytuł podręcznika: „Kto spożywa moje Ciało, ma życie”
Dopuszczony:
Numer programu: AZ-2-01/10 z 9 VI 2010
Tytuł programu: Poznaję Boga i w Niego wierzę
Klasa IV:
Numer podręcznika: AZ-21-01/10-WA-3/13
red. : ks. Mariusz Czyżewski;
Tytuł podręcznika: Jestem Chrześcijaninem,
KLASY V-VIII SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Numer programu: AZ-2-01/18 z 19 IX 2018
Tytuł programu: Bóg kocha i zbawia człowieka
Klasa V
Numer podręcznika: AZ-21-01/18-WA-3/20
red. Mariusz Czyżewski, ks. Michał Polny, Dorota Kornacka, Michał Małek, s. Martyna Ujazdowska
Tytuł podręcznika: Bóg nas szuka,
Klasa VI:
Numer podręcznika: AZ-22-01/18-WA-9/21
red. M. Czyżewski, ks. Polny, M. Małek, D. Kornacka
Tytuł podręcznika: Jezus nas zbawia,
Klasa VII:
Tytuł podręcznika: Kościół wskazuje nam drogę,
Numer programu: AZ-3-01/10 z 9 VI 2010
Tytuł programu: Pójść za Jezusem Chrystusem
Klasa VIII:
Numer podręcznika: AZ-32-01/10-WA-1/13
Autor: ks. Piotr Tomasik,
Tytuł podręcznika: Ty ścieżkę życia mi ukażesz,
Jest to podręcznik wcześniej używany w klasie II Gimnazjum. Będzie dostępny z dwoma okładkami: do klasy II gimnazjum lub do klasy VIII szkoły podstawowej (tegoroczny dodruk). Obie wersje (poza okładką) nie będą się różnić. Można stosować obie. W załączniku umieszczamy stosowną uchwałę Komisji Wychowania Katolickiego.
LICEUM I TECHNIKUM
Numer programu: dla liceum AZ-3-01/18 z 19 IX 2018 oraz dla technikum AZ-4-01/18 z 19 IX 2018
Tytuł programu: Z Bogiem w dorosłe życie Autor programu: KWK KEP
Klasa I LO i I Technikum (liceum czteroletnie, technikum pięcioletnie):
Numer podręcznika: AZ-31-01/18-WA-2/20
Autor: ks. Piotr Pierzchała, s. Otylia Pierożek,
Agnieszka Wieczerzańska-Perkins, Grzegorz Diłanian, ks. Kamil Falkowski, Krzysztof Kraszewski, ks. Zbigniew Olszewski, ks. Maciej Bartnikowski, Barbara Rozen, ks. Bogumił Wykowski
Tytuł podręcznika: Na drogach wolności
Dopuszczony: bez ograniczeń
Klasa II LO i II Technikum (liceum czteroletnie, technikum pięcioletnie):
Numer podręcznika: AZ-32-01/18-WA-22/21
Autor: ks. P. Pierzchała, s. O. Pierożek, K. Kraszewski, ks. K. Falkowski
A. Wieczerzańska-Perkins, G. Diłanian,, ks. Z. Olszewski, ks. Bartnikowski,
Tytuł podręcznika: Na drogach dojrzałej wiary
Klasa III LO i III i IV Technikum NOWOŚĆ! (liceum czteroletnie, technikum pięcioletnie)
A. Bartnikowski, M. Andrychowska-Kozłowska
Tytuł podręcznika: Na drogach nadziei chrześcijańskiej
Numer programu: AZ-4-01/10 z 9 VI 2010
Tytuł programu: Świadek Chrystusa
Klasa IV LO i IV Technikum (liceum trzyletnie i technikum czteroletnie):
Numer podręcznika: AZ-43-01/10-WA-4/14
Autor: red. Otylia Pierożek
Tytuł podręcznika: Być świadkiem Zmartwychwstałego w rodzinie,
Wydawnictwo Katechetyczne, Warszawa,
Dopuszczony: do 31 VIII 2023
SZKOŁA BRANŻOWA
Numer programu: nr AZ-5-01/18 z 19 IX 2018
Tytuł programu: Ku dorosłości
Numer podręcznika: AZ-51-01/18-KI-3/20
Autor: red. : K. Rokosz, B. Nosek,
Tytuł podręcznika: Jestem chrześcijaninem. Wierzę.,
Wydawnictwo: Jedność,
Klasa II:
Numer podręcznika: AZ-52-01/18-KI-12/21
Tytuł podręcznika: Jestem chrześcijaninem. Żyję nadzieją,
Klasa III:
Numer podręcznika: będzie podany w późniejszym terminie
Tytuł podręcznika: Jestem chrześcijaninem. Kocham Boga i ludzi,
Dopuszczony: